Moje konto Moje konto

Suplementy diety na zmęczenie

Suplementy diety na zmęczenie

Zmęczenie dotyka każdego z nas na pewnym poziomie. W najpoważniejszym stanie staje się ono zaburzeniem, znanym jako syndrom chronicznego zmęczenia (CFS), który może być wyniszczający, trudny do zdiagnozowania i skomplikowany w leczeniu.

Jeśli czujesz, że twoje życie jest hamowane przez zmęczenie, suplementy nie powinny być pierwszym wyborem. Najważniejsze jest, aby przeanalizować swoje umiejętności radzenia sobie ze stresem, sposób odżywiania i nawyki związane z regularnym snem, a potem należy wyciągnąć odpowiednie wnioski. Jeżeli się do nas zgłosisz (tel. 793 063 010), przeprowadzimy z Tobą całościową i kompleksową analizę.

Jeśli wyeliminujesz niezdrowe nawyki, wykluczysz podstawowe zaburzenia, o których piszemy wyżej, i nadal będziesz zmagał się ze zmęczeniem, wtedy suplementy i witaminy na zmęczenie mogą być potrzebne w powrocie do dobrego samopoczucia i zdrowia.

Niezależnie od tego, czy masz syndrom chronicznego zmęczenia, czy jest to typowe dla przepracowanych i zestresowanych osób zmęczenie, które dotyka nas wszystkich - najlepiej bez zwłoki podjąć z nim walkę na kilku płaszczyznach:

  • Stres - zredukuj stres w swoim życiu i naucz się nim zarządzać
  • Dieta – włóż odrobinę wysiłku, by twoje posiłki nie były śmieciowym jedzeniem podobnym do tego, co serwują Fast Foody
  • Ćwicz - staraj się, aby twój wysiłek fizyczny był regularny, eksperci zalecają co najmniej 150 minut umiarkowanych ćwiczeń tygodniowo.
  • Sen – dbaj o dobry sen, a więc nie przejadaj się wieczorem, wycisz się i śpij w przewietrzonym pomieszczeniu 

 

Podejście metodyczne do każdego z tych elementów pomoże ci znaleźć drogę do uzupełnienia twojej energii.

Wielu pacjentów idzie jednak po linii najmniejszego oporu, mając nadzieję, że tabletki dodające energii załatwią za nich sprawę. Jednak to tak nie działa. Suplementy na przemęczenie organizmu mogą jedynie uzupełniać nasze codzienne starania, aby jeść zdrowo, mieć czas na relaks i unikać stresowych sytuacji, a już na pewno ich nie wywoływać.

 

Definiowanie zmęczenia mięśni

Zmęczenie mięśni definiowane jest jako uczucie "zużycia", które odczuwa się w wyniku ciągłego ich używania. Zmęczenie mięśni spowodowane jest narastaniem ilości kwasu mlekowego w mięśniach podczas aktywności. Najbardziej podstawowym zabiegiem, bez potrzeby sięgania automatycznie po suplementy i witaminy na zmęczenie  jest zwykłe nawodnienie organizmu.

 

Co to jest centralne zmęczenie?

Centralne zmęczenie pochodzi z ośrodkowego układu nerwowego i, jak sugerują badania, niekoniecznie jest odpowiedzią na potrzeby fizyczne. Przeciwnie, podwyższone poziomy takich związków jak aminokwasy, serotonina i tryptofan powodują, że czujemy się nadmiernie zmęczeni, z silnym pragnieniem odpoczynku lub snu. W początkowym stadium syndromu chronicznego zmęczenia może wystąpić właśnie centralne zmęczenie.

Jeśli produkujemy - jako odpowiedź na zmiany w naszym metabolizmie - za dużo tryptofanu, rezultatem może być nadprodukcja serotoniny. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, który przenosi "sygnały" między komórkami nerwowymi, regulując cykliczne procesy organizmu, w tym nastrój, apetyt, trawienie, pożądanie seksualne i sen. Podczas gdy serotonina kojarzy się ze zdrowym, spokojnym snem, zbyt duża jego ilość może wywoływać uczucie senności.

 zmeczenie_najlepszesuplementy24.jpg

Przyczyny zmęczenia

Zdarza się, że przyczyną ciągłego zmęczenia mogą być choroby i wówczas żadne suplementy na przemęczenie organizmu na nic się zdadzą. Do najczęstszych chorób dających objawy przemęczenia i znużenia należą:

  • Niedokrwistość - niedobór hemoglobiny i wynikająca z niej niedokrwistość powodują nadmierne zmęczenie, a także mogą powodować duszność, ból w klatce piersiowej i poważne problemy z sercem.
  • Celiakia  - powoduje nie tylko ból brzucha, zamglony umysł, ból stawów, mrowienie kończyn i depresję, ale także ekstremalne zmęczenie. Powiązany stan, wrażliwość na gluten bez celiakii, również powoduje zmęczenie
  • Rak - nie jest niczym niezwykłym, że letarg i zmęczenie poprzedzają lub towarzyszą innym objawom raka. Zwiększone poziomy cytokin (związków chemicznych wytwarzanych przez organizm podczas walki z infekcją lub komórkami nowotworowymi) przyczyniają się do zmęczenia, podobnie jak utrata apetytu odczuwana przez wiele osób, u których rozwijają się komórki nowotworowe.
  • Choroba serca - stwierdzono, że 70 procent pacjentów kardiologicznych  zgłaszało silne zmęczenie, na ogół około miesiąca przed atakiem serca.
  • Fibromialgia - ten stan jest podobny do przewlekłego syndromu zmęczenia. Fibromialgia  może powodować ból w miejscach zwanych "punktami miękkimi"; najczęściej to dolna część szyi i obszar między łopatkami
  • Zaburzenia hormonalne - mogą pośrednio powodować zmęczenie. Ekstremalnie niskie lub wysokie poziomy niektórych hormonów powodują takie stany jak niedoczynność tarczycy, cukrzyca i choroba Addisona. Każda z nich może wywołać letarg.
  • Stwardnienie rozsiane - najbardziej wyniszczającym objawem SM jest ciągłe zmęczenie, w tym zmęczenie mózgu, które powoduje, że chorzy nie są w stanie koncentrować się lub nawet angażować w jakiekolwiek czynności. 

 

Twoje zmęczenie  może też czasem nie mieć związku z poważnymi problemami medycznymi. Uczucie ospałości może być po prostu sygnałem pobudki, aby regularnie odpoczywać, ćwiczyć i stosować zdrową dietę. Często zmiany stylu życia i odwrócenie złych nawyków będą miały wpływ na poziom energii.

 

Możesz także mieć syndrom przewlekłego zmęczenia. Jego pochodzenie nie jest do końca wyjaśnione, ale wydaje się, że może być powodowane przez jeden lub kilka czynników takich jak: przebywanie w toksycznym środowisku, ciągłe narażenie na stresujące sytuacje, niewłaściwe odżywianie, braki minerałów i witamin oraz  brak higieny życia.

 

Objawy syndromu chronicznego zmęczenia - CFS:

  • zmęczenie: skrajne wyczerpanie po wysiłku fizycznym lub wysiłku psychicznym,
  • utrata pamięci, dekoncentracja , lub "mgła mózgu",
  • ból gardła - ciągły,
  • delikatne, powiększone węzły chłonne  szyi lub pod pachami,
  • ból mięśni , szczególnie jeśli jest to ból, którego nie można wytłumaczyć,
  • ból stawów, który wędruje od jednego stawu do drugiego bez zaczerwienienia lub obrzęku,
  • bóle głowy o nowym typie, wzroście lub nasileniu, które różnią się od tych, których doświadczyłeś w przeszłości,
  • problemy ze snem - zaburzenia w zasypianiu i stan zmęczenia odczuwany zaraz po przebudzeniu,
  • ekstremalne wyczerpanie, które trwa dłużej niż 24 godziny po wysiłku fizycznym lub koncentracji umysłowej.

 

W sytuacjach stresowych główne komponenty naszych naturalnych mechanizmów obronnych - mózgu, układu nerwowego, układu hormonalnego (endokrynnego), układu odpornościowego i nadnerczy - mogą być zagrożone.

Oś podwzgórze-przysadka-nadnercza (HPA) i współczulny układ nerwowy (SNS) to nasze kluczowe centra regulacyjne. Nieodpowiednia regulacja tych systemów reakcji na stres powoduje, że stres staje się przewlekły.

Zmęczenie nadnerczy jest szczególnie częste u osób, które doświadczają długotrwałego i intensywnego stresu. Możesz wyglądać i zachowywać się normalnie ze zmęczeniem nadnerczy i nie musisz mieć żadnych widocznych oznak choroby fizycznej.  Mimo to żyjesz z ogólnym poczuciem złego samopoczucia i znużenia. Osoby doświadczające zmęczenia nadnerczy często muszą korzystać z kawy, coli i innych środków pobudzających, aby rano wyjść z domu  i w miarę normalnie funkcjonować w ciągu dnia.

Objawy zmęczenia wywołane stresem są różne i mogą obejmować dowolny z następujących stanów:

  • bóle głowy i /lub bóle skroniowo-żuchwowe
  • bóle pleców i/lub szyi
  • problemy z oddychaniem
  • zawroty głowy
  • wysokie ciśnienie krwi
  • zaburzenia nerwowe
  • wrzody
  • objawy skórne
  • depresja

 

Trzy początkowe kroki zanim zastosujesz suplementy i witaminy na zmęczenie:

  • Nie jest praktycznie ani realistycznie sądzić, że możemy całkowicie usunąć stres - i wynikające z tego zmęczenie - z naszego życia. Można jednak taki stan złagodzić, stać się bardziej energicznym.
  • Regularne ćwiczenia - zmniejszają hormony stresu, uwalniają "dobre samopoczucie"- hormony endorfinowe. Wpływają też na rozluźnienie mięśni. Będziesz lepiej spać w nocy i będziesz się czuł mniej zmęczony.
  • Napraw swoje złe nawyki żywieniowe  - aby pokonać zmęczenie, najlepiej jest spożywać dietę bogatą w owoce i warzywa (które dostarczają witamin, minerałów i składników odżywczych). Unikaj również produktów wysokotłuszczowych (tłuszcze trans), wysokoglikemicznych oraz zapalnych pokarmów. 

 

Nie bierz przykładu z tych, którzy nie robiąc zupełnie nic dla zdrowia, z uporem maniaka szukają jakie suplementy diety dodające energii mogłyby być dla nich najlepsze. Znajdź równowagę w swoim życiu - równowagę pomiędzy pracą a relaksem, pomiędzy tym co musisz a tym, co możesz.

 

Suplementy diety dodające energii

Jeśli odczuwasz skutki zmęczenia, rzuć okiem na swoją dietę i zrekonstruuj swoje menu, aby wzbogacić je w żywność, która dostarcza energii. Jeżeli zwrócisz się do nas o pomoc w tym zakresie, dobierzemy Ci stosowną dietę i  dobre suplementy diety, by uzupełnić szybko braki witamin i minerałów. Stosując suplementy na przemęczenie organizmu zapewnisz sobie szybszą jego regenerację i powrót do stanu równowagi.

Konsultując pacjentów często słyszę, że już byli w aptece i prosili o tabletki dodające energii. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż braki energii mogą wynikać z konkretnej choroby lub mieć swoje uwarunkowanie w sytuacji, w jakiej znajduje się w danym momencie pacjent. Farmaceuta nie znając dobrze konkretnej osoby oraz jej sytuacji życiowej czy stanu zdrowia, nie jest w stanie doradzić, jakie dobre suplementy diety będą dla tego pacjenta właściwe.

 

Tabletki dodające energii

Skupiając swoją dietę na odpowiednich rodzajach żywności otrzymasz witaminy, których potrzebujesz oraz większą szansę na utrzymanie stałego poziomu energii. To 16 niezbędnych witamin, których potrzebujemy, aby napędzać nasze ciało.

  • Witamina A: słodkie ziemniaki, gotowana marchew, ciemnozielone warzywa, dynia, melon kantalupa, słodka czerwona papryka, owoce tropikalne (w tym mango). Jeżeli chodzi o suplementację tej witaminy, to świetną propozycją jest Beta Carotene. To beta karoten, czyli prowitamina A. Organizm go gromadzi i przetwarza na witaminę A, gdy tego potrzebuje.
  • Witamina B1/Tiamina : wieprzowina, szynka, ciemnozielone warzywa liściaste, wzbogacone pełne ziarna zbóż, soczewica, migdały i orzechy pekan.
  • Witamina B2/Ryboflawina: mleko, jogurt, ser, ryby, kurczak, jajka i szparagi, szpinak i inne zielone warzywa liściaste.
  • Witamina B3/niacyna: nasiona chia, kiełki fasoli, wzbogacone zboża, cała pszenica, rośliny strączkowe i orzeszki ziemne, kurczak, indyk, wieprzowina oraz takie ryby jak gotowana żółta płetwa i tuńczyk błękitnopłetwy, miecznik, makrela, łosoś i halibut.
  • Witamina B5/kwas pantotenowy: słodkie ziemniaki, kalafior, brokuły, zielone buraki, szparagi, rzepa, papryka, ogórek, seler, kurczak, indyk, łosoś, wołowina, jaja, suszony groch, soczewica, mil, maliny, ananas, grejpfrut , pomarańcze i pomidory.
  • Witamina B6: owoce morza, drób, ziemniaki, wzbogacone zboża i zielone warzywa liściaste.
  • Witamina B7/biotyna: indyk, wieprzowina, wołowina, grzyby, jaja, awokado, chard, nasiona słonecznika, tuńczyk, łosoś, pełnoziarniste pieczywo, masło orzechowe, migdały, banany i jagody.
  • Witamina B9/kwas foliowy : zielone liściaste, pełnoziarniste pieczywo oraz ryż i makarony pełnoziarniste.
  • Witamina B12: pokarmy dla zwierząt, takie jak wołowina, drób, wieprzowina i owoce morza, takie jak małże, małże, kraby i ryby "płetwa". Otrzymujemy również witaminę B12 z liściastych zielonych warzyw, grochu, soczewicy i fasoli, a także pełnoziarnistych (zauważyłeś, bez wątpienia, szeroką gamę płatków śniadaniowych znanych z tego, że są wzbogacone witaminą B12). Wszystkie witaminy z grupy B znajdziemy w Stres Management, Mega B oraz Super Mega 50. W tej ostatniej z witaminami umieszczone są też i minerały.
  • Witamina C: pomarańcze, grejpfruty i owoce cytrusowe, cantalupy, truskawki, kiwi, papaje, pomidory, papryka, brukselka i groszek. Witaminę C możemy polecić w kilku wersjach: witamina C 1000 Plus z bioflawonoidami, Liquid C + Bioflavonoids with Rose Hips – witamina C w płynie.
  • Witamina D: tłuste ryby, olej z wątroby dorsza, grzyby Portobello, wzbogacone zboża, jaja. Dobra jakościowo i godna polecenia jest witamina D o nazwie D-drops liquid vitamin D. Dobra jakość, wygodna płynna forma z dozownikiem.
  • Witamina E: surowe nasiona, orzechy laskowe, migdały, ciemne liściaste warzywa, takie jak jarmuż, rzepa i chard, awokado, skorupiaki, łosoś, miecznik, śledź, kiwi, jeżyny, maliny, brzoskwinie, nektaryny i morele. Polecamy Vitamin E zawierającą alfa tocoferol.
  • Witamina K: zielone warzywa liściaste, w tym jarmuż, szpinak, banany i zielenie buraków, zioła jak suszona bazylia, pietruszka i tymianek, warzywa sałatkowe, marynaty, soja, oliwa z oliwek, suszone owoce, takie jak jagody, suszone śliwki, brzoskwinie i gruszki. Witaminę K polecamy w zestawie z wapniem i magnezem, to Calcium Magnesium Plus D3 K2
  • Cynk, magnez i witamina B6 jest niezwykle popularnym suplementem dla osób, które oczekują lepszej jakości snu. Jest szczególnie popularny wśród mężczyzn, ale kobiety także mogą czerpać z niego korzyści. Cynk jest odpowiedzialny za produkcję testosteronu. Magnez jest dobrze znany ze swojego wpływu na jakość snu. Witamina B6 pomaga, by cynk i magnez lepiej się wchłonęły. Bez względu na trening lub dietę, MagneZi B6  pomoże zwiększyć poziomy naturalnego hormonu, wspomóc lepszy sen i pomóc w funkcjonowaniu mózgu oraz w jasności umysłu. Wszystko to sprawi, że poczujesz się znacznie lepiej bez względu na stresujące chwile.
  • Koenzym CoQ10 jest składnikiem odżywczym, którego komórki twojego ciała potrzebują do wytworzenia energii. Starzenie się, niektóre choroby i leczenie statynami są związane z niskim poziomem koenzymu Q10, co może zwiększać uczucie zmęczenia. Spróbuj jak Mega CoQ10 Plus wzbogacony o witaminę E i selen działa energetycznie.

 

Witaminy z grupy B, szczególnie B1, B2, B6 i B12, są szczególnie ważne w metabolizmie komórek, tworzeniu czerwonych krwinek i przekształcaniu składników odżywczych w energię. Badania pokazują, że dieta zbyt uboga w witaminę B12 może powodować zauważalne zmęczenie i zmiany nastroju. Długotrwały niedobór witaminy B12 może przyczynić się do trwałego uszkodzenia nerwów.

 

Wspomniane powyżej źródła witaminy B12 dostarczają także żelaza, które pomaga twojemu ciału w przenoszeniu tlenu przez krwioobieg do mózgu. Niewystarczające dotlenienie spowoduje zmęczenie i słabą koncentrację. Jeżeli nawet  zapomnisz o tym co napisałem powyżej, a przyswoisz sobie nawyk, by  zanim zaczniesz kolejny kęs, zwrócisz uwagę na to, co jesz, to będzie to nasz wspólny sukces.

 

Bogusław Bienias

Dypolomowany dietetyk

Specjalista Medycyny Żywienia i Medycyny Profilaktycznej