Moje konto Moje konto

Suplementy diety na pamięć i koncentrację

Wzmacnianie swojej pamięci suplementami

Nootropics to preparaty wspomagające pamięć. Wiele z tego typu środków reklamuje się jako wzmacniające naszą pamięć i koncentrację, ale na ogół przynoszą dużo więcej szkód niż korzyści.

Suplementy na poprawę koncentracji mogą poprawić twoją pamięć, motywację, kreatywność, czujność i ogólne funkcje poznawcze. Nootropy, czyli tabletki na pamięć i koncentrację  mogą również zmniejszać związane z wiekiem spadki funkcji mózgu.

Wszyscy chcemy uniknąć utraty pamięci, która kurczy się wraz z naszym wiekiem. Trzeba więc wyrównać braki w składnikach odżywczych - tym bardziej, im starsi jesteśmy. Braki witamin, minerałów i aminokwasów mających wpływ na nasz mózg, powodowane są także “śmieciowym” jedzeniem, niehigienicznym trybem życia i przebywaniem w toksycznych warunkach środowiskowych

Trzeba więc usuwać, w miarę możliwości, źródła naszych kłopotów związanych z koncentracją i pamięcią oraz równolegle wspomóc organizm. W tym celu najlepiej i najwygodniej jest sięgnąć po suplementy na pamięć i suplementy na koncentrację. Ważne jest, by były to preparaty sprawdzone, z tak zwanej „wysokiej półki”.

 

Oto najlepsze suplementy na koncentrację, preparaty wspomagające pamięć i poprawiające funkcje naszego mózgu.

Ginkgo biloba  (Ginkgo XC) to ziele powszechnie stosowane w Europie, w przypadku otępienia wynikającego ze zmniejszonego przepływu krwi. Ginkgo biloba ma tendencję do poprawy przepływu krwi w małych naczyniach. Niektóre badania sugerują, że miłorząb dwuklapowy jest skuteczny we wczesnym stadium choroby Alzheimera. Ginkgo biloba może być równie skuteczny jak leki hamujące acetylocholinoesterazę, takie jak donepezil (Aricept). Badania wykazały również, że miłorząb dwuklapowy może być pomocny w niewydolności mózgowej i zmniejszeniu przepływu krwi do mózgu z zatkanych naczyń krwionośnych. Ginkgo biloba może poprawić jakość snu bez wpływu na funkcję REM. Tę korzyść przypisuje się działaniu przeciwutleniacza ginkgo. Dla osób, które są zdrowe, ale nie mogą spać, 240 miligramów ginkgo biloba dziennie może zwiększyć subiektywną jakość snu.

 

Kwas tłuszczowy omega-3 ( suplement Omega 3 concentrate) - badania pokazują, że wyższe spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 z żywności, takiej jak ryby z zimnej wody, oleje roślinne i orzechowe oraz orzechy włoskie, jest silnie powiązane z niższym ryzykiem choroby Alzheimera. Te kwasy tłuszczowe zostały powiązane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym poprawą stanu zdrowia mózgu. DHA odgrywa istotną rolę w utrzymaniu jego struktury i funkcji. W rzeczywistości tłuszcz ten stanowi około 25% całkowitego tłuszczu i 90% tłuszczu omega-3, znajdującego się w komórkach mózgowych.

Drugi kwas tłuszczowy, omega-3 w oleju z ryb (EPA), ma działanie przeciwzapalne, które może chronić mózg przed uszkodzeniem i starzeniem. Przyjmowanie suplementów DHA wiąże się z poprawą umiejętności myślenia, pamięci i czasu reakcji u zdrowych osób, które mają niskie spożycie DHA. Przyniosło to również korzyści osobom z łagodnym osłabieniem funkcji mózgu. W przeciwieństwie do DHA, działanie EPA nie zawsze wiąże się z ich poprawą. Jednak u osób z depresją wiąże się z korzyściami, takimi jak poprawa nastroju.

Witamina E (suplement Vitamin E)- chociaż nie zmniejsza ryzyka rozwoju choroby Alzheimera, może spowolnić jej progresję. Jest stosowana w chorobach mózgu i układu nerwowego, chorobie Parkinsona, skurczach nocnych, zespole niespokojnych nóg i padaczce, a także innych lekach . Witamina E jest również stosowana w pląsawicy Huntingtona i innych zaburzeniach obejmujących nerwy i mięśnie.

Żeń-szeń azjatycki (suplement Panax Ginseng) - zioło, które jest czasem używane wraz z Ginkgo biloba.  Żeń-szeń azjatycki może pomóc w zmęczeniu i polepszeniu jakości życia.  Jest adaptogenem. Adaptogeny to ziołowe leki, które zwiększają odporność na stres psychiczny, fizyczny i środowiskowy. Na ogół działają one poprzez redukcję hormonu stresu, kortyzolu, przy jednoczesnym wzmacnianiu nadnerczy. Żeń-szeń poprawia nastrój i dobre samopoczucie psychiczne. Zwiększa energię, wytrzymałość i siłę. Działa jako wzmacniacz mózgu i protektor. Może poprawić sprawność umysłową i zdolność koncentracji. Jako przeciwutleniacz pomaga zapobiegać uszkodzeniu wolnych rodników - wrażliwych komórek mózgowych. Pomaga także zapobiegać utracie pamięci i chronić przed osłabieniem umysłowym związanym z wiekiem.

Witamina B6  (suplement MagneZi B6) jest ciężko pracującą witaminą, która wpływa na wszystko, od Twojego nastroju po apetyt i stan skóry. Naukowcy od dawna badają związek między niskim poziomem B-12 (kobalamina) a utratą pamięci. Według ekspertów Mayo Clinic posiadanie wystarczającej ilości B-12 w diecie może poprawić pamięć. Obiecujące badania pokazują, że B-12 może spowolnić spadek zdolności poznawczych u osób z wczesną chorobą Alzheimera, gdy są one przyjmowane razem z kwasami tłuszczowymi omega-3.

Resweratrol (suplement Resveratrol) jest przeciwutleniaczem, który występuje naturalnie w skórze owoców purpurowych i czerwonych, takich jak winogrona, maliny i jagody.Przyjmowanie suplementów resweratrolu może zapobiec pogorszeniu się hipokampa, ważnej części mózgu związanej z pamięcią. Może spowolnić spadek funkcji mózgu, który odczuwa się wraz z wiekiem.

Rhodiola rosea (suplement Rhodiolin) to suplement pochodzący z zioła Rhodiola rosea , który jest często stosowany w medycynie chińskiej do promowania dobrego samopoczucia i zdrowego funkcjonowania mózgu. Uważa się, że pomaga poprawić przetwarzanie umysłu, poprzez zmniejszenie zmęczenia. Osoby przyjmujące Rhodiola rosea wykazują mniejsze zmęczenie i poprawę funkcji mózgu. Poza tym Rhodiolin obniża poziom kortyzolu, zwiększając jednocześnie poziom serotoniny w neurotransmiterach . Pomaga w utracie pamięci spowodowanej stresem, lękiem i depresją. "Badania z użyciem testów korekty wykazały, że Rhodiola rosea wspomaga zapamiętywanie i zdolność koncentracji przez dłuższy czas. Zwiększa bioelektryczną aktywność mózgu, która poprawia pamięć i energię mózgu.

 

To tylko część z suplementów diety wpływających korzystnie na nasz mózg. Ich odpowiedni dobór zależy od poszczególnego pacjenta, od stopnia jego braków w zakresie prawidłowego funkcjonowania w sferze psychicznej oraz od środowiska, w którym przebywa. Zalecamy, obok przyjmowania suplementów z niedoborowymi minerałami i witaminami, podjęcie "zdroworozsądkowych" kroków w celu poprawy pamięci, takich jak nie palenie tytoniu i unikanie zbyt dużej ilości kofeiny i alkoholu. Ważną zasadą jest także spożywanie posiłków wartościowych i unikanie śmieciowego jedzenia. Niektóre z tych zmian mogą spowodować większą różnicę w wynikach, niż wiele drogich leków lub suplementów.

 

Jeżeli chciałbyś zrobić coś dla siebie w zakresie poprawy kondycji zdrowia psychicznego, poprawy pamięci i koncentracji, a nie wiesz od czego zacząć - chętnie udzielimy konsultacji w tym zakresie.

 

Bogusław Bienias

Dyplomowany dietetyk

Specjalista Medycyny Żywienia i Medycyny Profilaktycznej

Możesz dzwonić: 793 063 010