Otrzymuj bieżące wiadomości.

Podaj swój e-mail, by otrzymywać informacje o nowościach i promocjach. Dodatkowo otrzymasz e-booka wartości 39 zł o żywieniu GRATIS!! Nie czekaj zapisz się już dziś.

nie teraz nie, dziękuję
Moje konto Moje konto

Rhodiola rosea - górska róża z Himalajów

Rhodiola Rosea - adaptogen nootropowy w wszechstronnym działaniu

 rhodiola-rosea-himalajkie-wyzyny.jpg

 

Zioło Rhodiola rośnie w Arktyce, a także w pasmach górskich Europy i Azji. Występuje nawet w niektórych częściach wschodniej Ameryki Północnej. Rhodiola jest powszechna na Syberii, Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Stąd też wiele różnych oznaczeń dla tej samej rośliny. Jest  stosowana w tradycyjnej medycynie chińskiej. Nasi przodkowie wierzyli, że może to promować zarówno witalność poznawczą, jak i fizyczną.

 

Rhodiolin należy do grupy suplementów nootropowych – czyli „podkręcających” i usprawniających pracę naszego mózgu.

 

Poprawiają funkcje poznawcze, dają jasność umysłu, możliwość większej koncentracji uwagiNasza przyszłość w zakresie zdrowia mózgu i poprawy jego funkcji poznawczych wygląda obiecująco. Uniwersalność nootropów ziołowych jakim jest Rhodiolin czyni je wyjątkowymi. Nie ma znaczenia wiek ani cel stosowania nootropów. One po prostu działają, zawsze. 

Jeśli próbujesz zwiększyć moc pamięci, gdy zdajesz ważne egzaminy, Rhodiolin jest dla ciebie.  Jeśli starasz się zachować ostrość umysłu, kiedy się starzejesz, jest to również suplement dla Ciebie. Rhodiola jest jednym z takich ziół, które oferują szereg korzyści fizycznych i psychicznych. To uniwersalny suplement nootropowy.

Może pomóc w utracie wagi, zwiększyć funkcję poznawczą i znieść zmęczenie. Rhodiolin pomaga również zładodzić objawy ADHD i zmniejsza lęk i depresję. Przy tak szerokiej gamie zastosowań jest to jeden z tych ziołowych suplementów, które powinny być stosowane codziennie.

Rhodiola Rosea jest związkiem adaptogennym, takim jak żeń-szeń Panax. Adaptogeny, to związki zdolne do hamowania fizycznych i chemicznych skutków stresu. Innymi słowy, Rhodiola ma silne właściwości przeciwlękowe.

 

Wikingowie używali Rhodioli, aby zachować swoje ciało i zwiększyć siłę fizyczną. Ludzie z plemienia Sherpa użyli zioła, aby zwiększyć wytrzymałość przy wspinaczkach na dużej wysokości, w tym na Mt. Everest. Niektórzy lekarze sugerują również, że to zioło to naturalny lek na objawy fibromialgii.

Unikalne właściwości zdrowotne Rhodiola Rosea wywodzą się z dwóch podstawowych związków chemicznych: salidroside i rosavin, pozyskiwanych  z korzeni Rhodioli. Salidroside to glukozyd tyrosolu znany również jako rododiozydem.  

Ostatnie badania sugerują, że składnik salidroside z ziela jest wyjątkowo aktywny. Rosawina wydaje się być nieskuteczna w izolacji. Ale w połączeniu z innymi elementami czynnymi Rhodiola Rosea, jej działanie jest znacznie wzmocnione.

 

 

Rhodiola Rose - sześć korzyści zdrowotnych

Rhodiola R sea jest korzysta dla umysłu i ciała na kilka sposobów. Bez względu na wiek i cele, znajdziesz zastosowanie dla tego naturalnego zioła. Nie tylko wzmacnia funkcje poznawcze, ale może poprawić kondycję psychiczną i dobre samopoczucie oraz pomóc w utracie wagi. Przyjrzyjmy się wszystkim zaletom Rhodiola Rosea bardziej szczegółowo.

slimming_rhodiolin.jpg

 

1.Poprawia utratę wagi i spalanie tłuszczu

Wiele osób suplementuje Rhodiolin w celu zmniejszenia masy ciała i zwiększenia metabolizmu. Aby zrozumieć, jak to działa, najpierw musimy powiedzieć o aktywności metabolicznej:

  • Metabolizm jest procesem biochemicznym, który obejmuje anabolizm i katabolizm. Anabolizm buduje i magazynuje energię, podczas gdy katabolizm to rozkładanie i uwalnianie energii.
  • ATP (trifosforan adenozyny) jest walutą energetyczną komórek. Kiedy organizm potrzebuje energii, uwalnia ATP. Jeśli organizm nie potrzebuje energii, ATP pozostaje zmagazynowany w mitochondriach.
  • AMPK (Kinaza aktywowana 5'AMPK to enzym składający się z trzech podjednostek: α, β i γ. Geny kodujące podjednostki AMPK podlegają ekspresji w różnych tkankach, m.in. wątrobie, mózgu i mięśniach szkieletowych. Aktywacja AMPK spowodowana przesunięciem parytetu AMP do ATP na korzyść AMP prowadzi do oksydacji kwasów tłuszczowych w wątrobie i ketogenezy, zahamowania syntezy cholesterolu, lipogenezy, i syntezy triglicerydów, stymuluje także oksydację kwasów tłuszczowych w mięśniach i wychwyt glukozy oraz wydzielanie insuliny przez komórki beta na wyspach trzustkowych. Reguluje i utrzymuje homeostazę energii komórkowej w ciele. AMPK jest skrótem od kinazy białkowej aktywowanej monofosforanem adenozyny. AMPK wykrywa niski ATP i dostosowuje szlaki sygnalizacji w oparciu o aktualne wymagania energetyczne

Rhodiola Rosea przynosi korzyści w postaci utraty wagi i spalania tłuszczu poprzez stymulację enzymów AMPK. Kiedy te enzymy są bardziej obecne w ciele, ATP uwalnia się z mitochondriów. Mitochondria są elektrowniami produkującymi energię naszych komórek.

Aktywowany AMPK stymuluje szlaki kataboliczne generujące ATP, jednocześnie tłumiąc drogi pochłaniające ATP. Ten proces uzupełnia organizm w ATP. Umożliwia również zwiększony wychwyt glukozy i kwasów tłuszczowych do naszych komórek mięśniowych. Cały proces poprawia spalanie tłuszczu i metabolizm oraz zwiększa wydajność komórkową.

 Rosavina zawarta w Rhodioli może stymulować wrażliwy na hormony enzym lipazy. Ta stymulacja prowadzi do rozkładu zgromadzonego tłuszczu w tkance tłuszczowej (tłuszczu z brzucha). Wpływ Rhodiola na utratę wagi jest jeszcze większy gdy suplementacji towarzyszy odpowiednia dieta i ćwiczenia fizyczne.

 

Pomaga w kontroli apetytu

Testy na zwierzętach łączyły ekstrakt z Rhodiola Rosea z możliwym zmniejszeniem napadowego objadania się wywołanego stresem (1). Suplementacja nootropowa Rhodiolinem nie jest konwencjonalną metodą kontrolowania głodu. Mimo to, Rhodiola wydaje się skutecznie w regulować interakcje między apetytem a stresem. Ale ta potencjalna utrata masy ciała jest już premią sama w sobie.

 

 

2. Zwiększa wydajność energetyczną i atletyczną

 sprot_2_rhodiolin.jpg

Rhodiola Rosea zwiększa poziom energii, poprawiając syntezę ATP. Powoduje to uzupełnienie zasobów energii organizmu na poziomie komórkowym. Pomaga to w utracie wagi. Zmniejsza także zmęczenie psychiczne i fizyczne, aby jeszcze bardziej poprawić wydajność. Dodatkowo badania potwierdzają, że Rhodiola jest umiarkowanie stymulująca. Może zapewnić efekt podobny do kofeiny, ale bez ryzyka jakie używanie kofeiny z sobą niesie.

Zwiększa liczbę krwinek czerwonych

Ten ziołowy suplement nootropowy wykazał również zdolność do zwiększania liczby czerwonych krwinek (RBC) poprzez stymulowanie EPO (erytropoetyna). EPO to hormon wytwarzany przez nasze nerki, który promuje tworzenie się RBC w szpiku kostnym. Czerwone krwinki są głównymi transporterami bogatej w tlen krwi w całym ciele. Dzięki poprawie przepływ tlenu i składników odżywczych, nasze mięśnie mogą funkcjonować z najwyższą wydajnością.

 

Zwiększa VO2 Max

vo2_max_jak_sie_mierzy.jpg

VO2 Max, to pułap tlenowy. To jedno z kryteriów oceny wydolności organizmu mówiący o maksymalnym poborze tlenu w warunkach maksymalnego wysiłku. Wzrost VO2 max oznacza, że wzrasta zdolność sportowca do ciągłego treningu. Tym samym suplementacja Rhodiola zwiększa wytrzymałość fizyczną. Może również zwiększyć zdolność treningową, zmniejszyć zmęczenie i promować optymalną pracę mięśni.

 

Posiada właściwości przeciwzapalne

Rhodiola Rosea ma rzadkie działanie przeciwzapalne. Po intensywnym treningu, zmniejszenie stanu zapalnego organizmu jest kluczowe dla szybkiego powrotu do formy. Jeśli kiedykolwiek widziałeś, jak profesjonalni sportowcy zamrażają mięśnie po treningach, to właśnie dlatego. Lód zmniejsza stan zapalny, co sprzyja szybkiemu gojeniu się tkanki mięśniowej. Zmniejszenie stanu zapalnego zapewnia także doskonałe działanie przeciwstarzeniowe. Ten efekt sprawia, że czujesz się młodziej i bardziej dynamicznie.

 

3.Zmniejsza stres, niepokój i depresję

radosc_2_rhodiolin.jpg

Wiele osób przyjmuje Rhodiola Rosea z powodu nieokreślonych stanów niepokoju. Badania pokazują, że ekstrakt z Rhodiola Rosea może zmniejszyć stres, lęk i depresję. To tworzy bardziej stabilne środowisko psychiczne, poprawiając zdrowie mózgu i ciała jako całości.

Przeciwlękowe korzyści suplementacji Rhodiola Rosea obejmują interakcje z neuroprzekaźnikami dopaminą i serotoniną. Neuroprzekaźniki te są wytwarzane przez komórki nerwowe i regulują poziom odczuwanego przez nas szczęścia. Ich poziom wpływa na nasz nastrój. Odgrywa istotną rolę w odczuwaniu przez nas lęku, oraz odczuwaniu bodźców związanych z przyjemnością i nagrodą.

 

Reguluje dopaminę i serotoninę

Niski poziom serotoniny i dopaminy może prowadzić do depresji. Dla tych neuroprzekaźników kluczowe znaczenie ma utrzymanie równowagi. W przeciwnym razie ucierpi na tym stabilizacja nastroju i dobre samopoczucie. Rhodiola może normalizować poziom tych ważnych neuroprzekaźników. Szczególnie w sytuacjach powodujących ich wyzwalanie. Dlatego suplement ten wybierany jest chętnie do zwalczania zaburzeń nastroju w miejsce tradycyjnych leków przeciwdepresyjnych na receptę.

Miesięczne badanie kliniczne wykazało wyraźną poprawę objawów depresyjnych. Prawie dwie trzecie badanej grupy doświadczyło całkowitej remisji depresji. Badanie zawierało 150 osób cierpiących na chroniczny stres i depresję.(2)

Te badania  tworzą bardzo obiecującą perspektywę. Rhodiola może być jednym z najlepszych naturalnych środków na lęki i powiązane zaburzenia nastroju. Badania w tym zakresie nadal trwają i są obiecujące.

 

 

4.Poprawia ostrość, koncentrację i funkcję poznawczą

 brain_4_najlepszesuplementy24.jpg

Ziołowe nootropy w tym Rhodiola mogą pomóc zwiększyć siłę mózgu i zdolności poznawcze. Rhodiola Rosea działa korzystnie na mózg, zapewniając subtelny efekt psychostymulujący. Badania sugerują, że wzmacnia funkcje poznawcze nawet gdy działamy w stresie i pod presją. Rhodiola jest gwiazdą, gdy mamy do czynienia z przewlekłym stresem i zmęczeniem. Ten nootropowy suplement poprawia ogólne myślenie, zapewniając lepszą kreatywność i zwiększa wydajność procesów myślowych.

Jako roślinny adaptogen, Rhodiola Rosea pomaga neurotransmiterom mózgu osiągnąć równowagę. Czyni to poprzez równoważenie serotoniny i dopaminy. W efekcie poprawia nastrój, zmniejsza lęk, poprawia koncentrację i klarowność umysłu. Osoby suplementujące Rhodiolin zauważają poprawę pamięci, polepszenie szybkości reakcji wzrokowych i zmniejszenie zmęczenia poznawczego.

 

Zwiększa szybkość i dokładność przetwarzania

Rhodiola Rosea może również poprawić szybkość i dokładność przetwarzania w procesach myślowych. Przeprowadzono interesujące, podwójnie ślepe badanie kontrolowane placebo, prowadzone na kadetach wojskowych. Osoby badane wykonywały typowe obowiązki podczas nocnej zmiany przez pięć dni, jednocześnie się suplementując.

Wyniki badania wykazały znaczne zmniejszenie poziomu znużenia, przemęczenia i relatywnie dobre samopoczucie. Badani doświadczali zwiększonej szybkości reakcji i popełnili mniejszą liczbę błędów mimo pracy w permanentnym stresie.

 

Osłabia objawy ADHD

Rhodiola Rosea okazała się być skuteczną alternatywą zanim rozpocznie się farmakoterapię np. środkiem Adderall. Rhodiolin jest suplementem dostępnym bez recepty, farmakoterapię musi prowadzić lekarz. Rhodiolin może poprawić ciągłą koncentrację uwagi. Podczas leczenia ADHD (Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder), trzeba ustabilizować serotoninę i dopaminę. Rhodiola Rosea niezawodnie wykonuje to zadanie.

Ten związek adaptogenowy zapewnia również efekt stymulacji. Jego wpływ na ostrość i koncentrację został dobrze zbadany. Te poznawcze korzyści zdrowotne sugerują, że Rhodiola może być przydatna w zapobieganiu ADHD.

 

Zapewnia neuroprotekcję systemu nerwowego

Składnik czynny salidroside zawarty w Rhodioli wykazuje działanie przeciwutleniające. Jest więc w stanie łagodzić niekorzystne skutki stresu oksydacyjnego. Rhodiola może również stanowić środek zapobiegawczy w chorobie Alzheimera. Jej substancja czynna Salidroside może blokować odkładanie się płytek beta-amyloidowych, co jest wczesnym wskaźnikiem choroby Alzheimera.

W badaniach in vivo, sprawdzono  działanie solidrozydów na układ nerwowy degenerowany w chorobie Alzheimera. Wyniki badań pokazują, że działając przeciwutleniająco i neuroprotekcyjnie ten preparat nootropowy odwrócił wszystkie sprawdzane parametry, które uległy pogorszeniu po wywołaniu choroby, włączając w to pogorszenie pamięci, zdolności do uczenia i liczne parametry biochemiczne. (3)

Rhodiola uważana jest za świetny suplement wspomagający prawidłową i długą pracę mózgu. Za doskonały środek nootropowy do ochrony  przed osłabieniem funkcji poznawczych związanych z wiekiem. Choroby neurodegeneracyjne często występują w rodzinie. Takie predyspozycje mogą być trudne do przezwyciężenia. Stosowanie środków zapobiegawczych, takich jak Rhodiola Rosea, oferuje znaczące korzyści dla zdrowia psychicznego.

 

5.Obniża poziom kortyzolu

Kortyzol jest związkiem chemicznym uwalnianym przez nadnercza w odpowiedzi na strach i stres. Jest to zasadnicza część reakcji naszego ciała gdy walczymy lub uciekamy i jest niezbędna do przetrwania. Mimo to lekarze wiedzą, że podwyższony poziom kortyzolu jest największym wrogiem zdrowia każdego z nas. Nadmiar kortyzolu może prowadzić do różnych problemów zdrowotnych, w tym:

  • Zmniejszenie gęstości kości
  • Zwiększenie przyrost masy brzucha
  • Zwiększenie ryzyka problemów z tarczycą
  • Wysokiego ciśnienia krwi i wysokiego poziomu cholesterolu
  • Zwiększonego ryzyka wystąpienia chorób serca
  • Upośledzenia funkcji poznawczych i pamięci
  • Zwiększenia ryzyka depresji i chorób psychicznych
  • Szybszego starzenie i skrócenia oczekiwanej długości życia
  • Osłabienia funkcji układu odpornościowego

Szybkie spojrzenie na tę listę i możesz pomyśleć, że kortyzol jest gorszy niż palenie papierosów. Tak istotnie może być. Stres jest "cichym zabójcą". Jeśli nie kontrolujesz poziomu kortyzolu, narażasz się na osłabienie zdrowia i niską jakość życia. Badania dowodzą, że Rhodiola Rosea może obniżyć poziom hormonu stresu- kortyzolu w organizmie. Możesz więc osiągnąć istotne korzyści zdrowotne i mieć dużo bardziej sprawny i zrelaksowany jednocześnie umysł.

 

6.Korzystnie wpływa na ekspresję genów 

Ekspresja genów, to proces, w trakcie którego  informacja genetyczna zawarta w genie jest odczytana i przepisana na jego produkty, które są białkami lub różnymi formami RNA. Alexander Panossian. w 2014 roku badał wpływ składników Rhodiola na ekspresję genów człowieka.(4) Wybrał 3 fitoskładniki: salidrozyd, tyrozol oraz triandrynę. Okazuje się, że każdy z tych składników wpływa odpowiednio na 1052, 1057 i 1062 geny! Efekty związane z wpływem tych substancji czynnych Rhodioli na bardzo wiele genów dotyczą różnych aspektów zdrowia i wielu obszarów naszego ciała: układ pokarmowy (163 geny), nerwowy (95) i krążenia (72) oraz zaburzenia metaboliczne (63), psychiczne (62), endokrynne (60) i behawioralne (50).

 

Skutki uboczne i zalecenia dotyczące dawkowania

Działania niepożądane Rhodiola Rosea są łagodne i niezwykle rzadkie. Jest to bezpieczny i dobrze tolerowany suplement i ziołowy nootropik. Przy stosowaniu właściwej dawki większość użytkowników odczuwa korzyści bez żadnych niepożądanych reakcji. 

Jako samodzielny suplement zalecamy dawkowanie od 250 mg do 500 mg dwa razy na dobę. Dawki już w wysokości 100 mg przyniosą pożądane rezultaty u większości osób. Szczególnie, gdy łączone są z innymi preparatami nootropowymi jak Gingko Biloba i preparatami uzupełniającymi jak Omega 3 działającymi jako przeciwutleniacze. Utrzymującymi elastyczność i płynność błon komórkowych, umożliwiającymi wchłonięcie składników odżywczych i wypłukiwanie ich i działające regenerująco na układ nerwowy.

 

Refleksje końcowe

Suplement Rhodiolin, to nie magiczne pigułki bez limitu. Mogą jednak poprawić funkcje poznawcze i wspierać działanie  mózgu na różnych poziomach i w różnych sytuacjach. Ekstrakt z Rhodioli Rosea jest wysoce skutecznym naturalnym suplementem i ziołem. Może pomóc ci zachować ostrość psychiczną, przewagę  w stresujących sytuacjach i twórczej pracy pod presją. Chociażby presją czasu.

Rhodiola Rosea przynosi także korzyści naszemu ciału, zwiększając utratę wagi i zwiększając spalanie tłuszczu. Zmniejsza objawy ADHD, a także niekorzystne skutki stresu, lęku i depresji. Zioło to przynosi korzyści przy mniejszej i większej aktywności fizycznej i sporcie. Rhodiola zwiększa witalność, wytrzymałość fizyczną i poprawia długowieczność.

Jeśli szukasz wszechstronnego suplementu, aby dodać go do swojego dziennego zestawu, to Rhodiolin jest dla Ciebie.

Daj nam znać w komentarzach pod tym suplementem o swoich przemyśleniach i napisz jak Rhodiolin pomógł Tobie i Twoim bliskim.

 

Literatura

1.Cifani et. al. „Effect of salidroside, active principle of Rhodiola rosea extract, on binge eating.”

Physiol Behav. 2010 Dec 2;101(5):555-62. doi: 10.1016/j.physbeh.2010.09.006. Epub 2010 Sep 15.

2.A. Panossian et. al. „Comparative study of Rhodiola preparations on behavioral despair of rats” 2008

3.Zhang et. al. „Salidroside attenuates beta amyloid-induced cognitive deficits via modulating oxidative stress and inflammatory mediators in rat hippocampus.”

Behav Brain Res. 2013 May 1;244:70-81. doi: 10.1016/j.bbr.2013.01.037. Epub 2013 Feb 5.

4.A. Panossian et. al. „Mechanism of action of Rhodiola, salidroside, tyrosol and triandrin in isolated neuroglial cells: an interactive pathway analysis of the downstream effects using RNA microarray data.”Phytomedicine. 2014 Sep 25;21(11):1325-48. doi: 10.1016/j.phymed.2014.07.008. Epub 2014 Aug 7.

 

Bogusław Bienias

Specjalista Medycymy Żywienia i Medycyny Profilaktycznej

 

 

 

     

Forum. Pytania. Opinie