Moje konto Moje konto

Reumatoidalne zapalenie stawów - eRecepta

Czym różni się reumatoidalne zapalenie stawów i choroba zwyrodnieniowa stawów?

Jest to choroba, w której w tkankach otaczających stawy dochodzi do zapalenia. Następuje to w wielu miejscach jednocześnie tak, iż wtedy,  to już nie jeden, ale więcej stawów zostaje dotkniętych chorobą. Stąd też nazwa – zapalenie stawów. Jeśli stan zapalny pojawi się w prawym kolanie, to zaatakuje także lewe kolano. To samo jeśli chodzi o prawą i lewą dłoń, prawą i lewą stopę. Reumatoidalne zapalenie stawów atakuje także stawy rzadko podatne na chorobę zwyrodnieniową: drobne stawy w stopach powodując sztywność i utrudnione chodzenie, sprzyja też podagrze i tworzeniu się haluksów czemuy towarzyszy ból,. Atakuje kostki, żuchwę, nadgarstki i stawy kciuków. Może też prowadzić do sztywności dłoni po dłyższym wypoczynku, śnie, a także do przeszywającego bólu, kiedy ktoś nas dotknie w chore miejsce np. w obolałą dłoń. To właśnie pozwala odróżnić tę chorobę od choroby zwyrodnieniowej stawów, która zaczyna się od zaatakowania pojedynczej tkanki chrzestnej jednego stawu.

Pochodzenie tego stanu jest autoimmunologiczne. Nasz "oszołomiony niewłaściwymi informacjami" układ obronny atakuje własny organizm. Być może dzieje się tak na skutek obecności w tklankach infekcji bakteryjnych, które są podłożem do RZS, bądź odkładania w nich toksyn. Tak czy siak - stawy puchną i przemieniają się w bolesne kule. Nie potrafisz już otworzyć słoika dżemu czy tubki leków albo robisz to z bólem, potem nie możesz odkręcić kranu, a potem nawet tubki pasty do zębów. Trudność może sprawiać Ci zapięcie guzików, zasunięcie zamka u sukienki lub spodni, a nawet ranne wstawanie z łóżka, gdzie stopy odmawiają posłuszeństwa - nie możesz stanąc na nogi. Wreszcie niemożliwe staje się nawet trzymanie w ręku długopisu. Wtedy już ma się ogromny problem, tym bardziej, że bóle aktywują się wszędzie i nie pozwalają wypocząć, powolutku prowadząc do przerażenia, stresu i rozpaczy. Zatem Kochani, w przypadku reumatoidalnego zapalenia stawów trzeba działać szybko i zdecydowanie. Dlaczego?
W najbardziej agresywnych postaciach choroby, stan zapalny atakuje także inne tkanki, poza stawami: serce, płuca, oczy, nerki. Spowodowane jest to kwasica metaboliczną, gdyz RZS nalezy do zepsołu chorób metabolicznych, które mają wspólną przycyznę -  acidoza. Wówczas życie jest w niebezpieczeństwie. Choroba atakuje tkankę otaczającą serce, zwaną osierdziem, mówimy więc o zapaleniu osierdzia. I sprawa komplikuje się coraz bradziej. Stąd też reumatoidalne zapalenie stawów, może być w efkecie nawet chorobą śmiertelną, kiedy stany zapalne o podłożu infekcyjny i zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej wywołują uszkodzenie narządu. Przewlekły stan zapalny wywołuje zagrożenie zawałem serca, podobnie jak w przypadku cukrzycy ( wchodzi w słak zespołu chorób metabolicznych).

reumatuidalne_zapalenie_stawow_najlepszesuplementy24.jpg

DIAGNOZA NATURALNA

Prawda jest taka, że z historycznego punktu widzenia, reumatoidalnego zapalenia stawów nie diagnozowało się, badając stawy pacjentów, czerwone, spuchnięte i bolesne.

Najpierw badano twarz pacjenta:
– czy jest blada, wymizerowana, świadcząca o wielu nieprzespanych nocach…
– czy podkrążone oczy wyrażają krzyk rozpaczy…
– czy osoba stłamszona przez zmęczenie wykazuje chęć skończenia z życiem, które stało się nie do zniesienia…

Zacznij działać długo przed tym, zanim pojawi się reumatoidalne zapalenie stawów -  stosuj profilaktykę

Dbaj o odpowiednią dawkę omega-3. Są to kwasy tłuszczowe o działaniu przeciwzapalnym. Powinny występować w diecie proporcjonalnie do ilości omega-6 kwasów tłuszczowych o działaniu zapalnym. We współczesnej diecie brakuje równowagi między tymi składnikami na korzyść omega-6, w stosunku nawet 35:1, podczas gdy właściwa proporcja wynosi od 1:1 do 4:1. Równowagę można przywrócić, świadomie wybierając pokarmy o wysokiej zawartości omega-3, jak drobne ryby z zimnych mórz (śledzie, sardynki, sardele, makrele), olej rzepakowy i z orzechów włoskich, a także niektóre warzywa, (jak portulakę) oraz siemię lniane (zmielić przed spożyciem).

Jeśli mamy już poważny problem, dotknął nas ból i stan zapalny stawów, warto sięgnąc po skoncentrowany skłanik Omega 3 Concentrate w postaci suplementu.
Omega-3: omega-3 w postaci oleju rybnego to naturalna substancja, którą objęło najwięcej badań klinicznych z dziedziny leczenia zapalenia stawów6. Konkluzje były takie, że 3 do 4 g dziennie EPA (jeden z typów omega-3) pozwalają zmniejszyć poranną sztywność stawów i zmniejszyć dawki przyjmowanych leków przeciwzapalnych, co jest znaczną zaletą wobec niebezpieczeństwa związanego z długoterminowym stosowaniem tych leków.

Usuwaj przyczyny kwasicy metabolicznej stosując oczyszczanie organizmu różymi skłanikami. Przede wszystkim zwróć uwagę na błonnik w diecie. Z suplementów podaj Nopalin po każdym posiłku, aby "posprzątał" niestrawione resztki. dawaj go nie prędzej niż 1-2 godziny po posiłkach, gdyz wymaga on sporej ilości wody do popijania. Jeśli popijamy płyny tuż po jedzenie jest ryzyko rozcieńczenia soków trawiennych i nieprawidłowego trawienia się pokarmów. niestarwione pokarmy mogą fermentować i gnić wytwarzając szkodliwe skłaniki, a te mogą powodować stany zapalne w organizmie.

Przestań palić, zwłaszcza jeśli w najbliższej rodzinie masz osobę dotkniętą tą chorobą. Taka sytuacja mogłaby oznaczać, że możesz mieć predyspozycje genetyczne. Tym bardziej należałoby zachować ostrożność, aby nie wywoływać choroby. Przezież wiesz, dym tytoniowy posiada silne działanie zapalne w organizmie.

U kobiet, u których ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów jest trzykrotnie większe niż u mężczyzn, więc również warto uważać.

Zdrowy tryb życia czyli zmniejszenie spożycia cukru, rafinowanych produktów zbożowych, przemysłowych olejów roślinnych rafinowanych, a także cukierków, czekoladek czy herbatników, znacznie zmniejsza ryzyko zapadnięcia na reumatoidalne zapalenie stawów i łagodzi możliwość wystąpienia dolegliwości bólowych.

Jedz dużo kiełków – mają one wysoką zawartość witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy, enzymów, które chronią przed wolnymi rodnikami i toksynami. Jedz warzywa krzyżowe (z rodziny kapustnych), zwłaszcza brukselkę, brokuły, kalafiora.

Jedz szpinak i warzywa zielone. Mają dużo potasu, cynku, selenu i witaminy A.

Jedz kiszone warzywa, takie jak kapusta kiszona, kimchi (koreańska kapusta kiszona), natto (kiszona soja). Odżywią Twoją mikrobiotykę i dostarczą Ci mnóstwo zdrowych bakterii (probiotyków) chroniących Twój przewód pokarmowy. Zaletą kiszonek jest również:

 -  wysoka zawartość witaminy K2, która chroni przed tworzeniem się blaszki w tętnicach i wzmacnia kości;
 -  wytwarzanie witamin z grupy B;
 -   wpływ na poprawę układu odpornościowego;
 -  detoksykacja organizmu;
 -  poprawa nastroju;
 -  hamowanie otyłości i cukrzycy
 -  poprawa stanu mikroflory w jelitach i lepsze wchłanianie składników odżywczych.

Nieużywany narząd zanika - zatem gimnastykuj się każdego dnia!

Szczególną właściwością stawów jest zużywanie się przede wszystkim wtedy, kiedy się ich nie używa. I odwrotnie, zmuszanie ich do ruchu wymusza krążenie naoliwiającego i odżywczego płynu (mazi stawowej) w tkance chrzęstnej. Stawom szkodzą uderzenia, gwałtowne skręty, a nie aktywność fizyczna jako taka.
Regularnie uprawiaj aktywność fizyczną. Będzie to regulowało stan zapalny w organizmie i korzystnie wpływało na stan stawów.