Moje konto Moje konto
Filtr produktów
  • Producent
Koszyk jest pusty
Szybki kontakt

Bogusław Bienias

+48 793 063 010

 

boguslaw.bienias@gmail.com

Prosimy o kontakt:

  • Pn-Pt 9:00-19:00

9 zalet koenzymu Q10

9 zalet koenzymu Q10 (CoQ10)

Koenzym Q10, znany również jako CoQ10, to związek, który pomaga wytwarzać energię w komórkach.

Twoje ciało w naturalny sposób wytwarza CoQ10, ale jego produkcja z wiekiem maleje. Na szczęście jednak można również uzyskać CoQ10 poprzez suplementację lub właściwe pożywienie(w bardzo ograniczonej ilości).

 koenzym_q_10_najlepszesuplementy_24pl.png

Streszczenie

CoQ10 to rozpuszczalny w tłuszczu, podobny do witaminy związek, który wydaje się mieć wiele korzyści zdrowotnych.

Bierze udział w wytwarzaniu energii komórkowej i służy jako przeciwutleniacz.

Te właściwości pomagają w zachowaniu zdrowia komórek oraz zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób przewlekłych.

Wykazano, że CoQ10 przyczynia się do poprawy zdrowia serca i regulacji poziomu cukru we krwi. Pomaga w zapobieganiu i leczeniu raka oraz zmniejsza częstotliwość migren.

Może również zmniejszyć uszkodzenie oksydacyjne, które prowadzi do zmęczenia mięśni, uszkodzenia skóry oraz chorób mózgu i płuc.

CoQ10 można przyjmować w postaci suplementu. Dodatkowo CoQ10 znajduje się w niektórych pokarmach, takich jak narządy zwierząt, warzywa i rośliny strączkowe.

Ponieważ produkcja CoQ10 zmniejsza się wraz z wiekiem, dorośli w każdym wieku mogliby czerpać korzyści z suplementacji tym związkiem.

Niezależnie od tego, czy konsumujesz więcej produktów o wysokiej zawartości CoQ10, czy też suplementów, CoQ10 może korzystnie wpłynąć na Twoje zdrowie.

Problemy ze zdrowiem, takie jak choroby serca, zaburzenia mózgu, cukrzyca i rak, są powiązane z niskim poziomem koenzymu Q10 (1).

Nie jest do końca jasne, czy niski poziom koenzymu Q10 powoduje te choroby, czy jest ich wynikiem. Jednak korelacja pomiędzy tymi chorobami a brakiem w organizmie CoQ10 jest wyraźna.

 

Co to jest CoQ10?

CoQ10 to związek wytworzony przez twoje ciało i przechowywany w mitochondriach twoich komórek ( 2 ).

Mitochondria odpowiadają za produkcję energii. Chronią również komórki przed uszkodzeniami oksydacyjnymi oraz chorobotwórczymi bakteriami i wirusami (3).

Produkcja CoQ10 maleje wraz z wiekiem. Tak więc, starsi ludzie w większości mają niedobór tego związku. Oprócz wieku, głównymi powodami niedoboru Q10 mogą być (2,4):

  • Niedobory żywieniowe, takie jak niedobór witaminy B6
  • Wady genetyczne w syntezie lub wykorzystaniu CoQ10
  • Zwiększone zapotrzebowanie tkanek w czasie choroby
  • Choroby mitochondrialnec(np. zespół mitochondrialnej encefalomiopatii dotyczącej układu nerwowego, żołądka i jelit),
  • Stres oksydacyjny spowodowany starzeniem
  • Skutki uboczne leczenia statynami

 

Badania wykazały, że CoQ10 odgrywa kilka kluczowych ról w twoim ciele.

Jedną z jego głównych funkcji jest generowanie energii w komórkach. Zajmuje się wytwarzaniem trójfosforanu adenozyny (ATP), który bierze udział w transferze energii w komórkach (2).

Jest przeciwutleniaczem chroniącym komórki przed uszkodzeniami oksydacyjnymi (2,5).

Nadmierne ilości wolnych rodników prowadzą do uszkodzeń oksydacyjnych, które mogą zakłócać regularne funkcjonowanie komórek. Wiadomo, że oksydacja powoduje wiele schorzeń (6).

Biorąc pod uwagę, że ATP jest używany do wykonywania wszystkich funkcji organizmu, a uszkodzenia oksydacyjne są niszczące dla komórek, nie jest zaskakujące, że niektóre choroby przewlekłe są powiązane z niskim poziomem CoQ10 (5).

CoQ10 jest obecny w każdej komórce twojego ciała. Jednak najwyższe stężenia występują w narządach o największym zapotrzebowaniu na energię, takich jak serce, nerki, płuca i wątroba (7).

 

Główne zalety CoQ10.

 

1. Może pomóc w leczeniu niewydolności serca

Niewydolność serca jest często następstwem innych chorób serca, takich jak choroba wieńcowa lub wysokie ciśnienie krwi (8).

Te stany mogą prowadzić do zwiększonego uszkodzenia oksydacyjnego i zapalenia żył i tętnic (8,9).

Niewydolność serca występuje, gdy problemy te dotykają serca do tego stopnia, że nie jest w stanie regularnie kurczyć się, odprężać lub pompować krewi (8).

Co gorsza, niektóre sposoby leczenia niewydolności serca mają niepożądane skutki uboczne. Powodują obniżenie ciśnienia krwi, inne mogą jeszcze bardziej obniżyć poziomy CoQ10 (10). Wówczas mamy już błędne koło.

W badaniu obejmującym 420 osób z niewydolnością serca leczenie CoQ10 przez dwa lata poprawiło ich objawy i zmniejszyło ryzyko zgonu z powodu problemów z sercem (11).

Również inne badanie -  641 osób. Część było leczonych CoQ10 a części z nich podawano przez rok placebo. Pod koniec badania osoby z grupy CoQ10 hospitalizowano znacznie rzadziej z powodu pogorszenia niewydolności serca. Osoby te miały również mniej poważnych powikłań (12).

Suplementacja za pomocą CoQ10 może pomóc w przywróceniu optymalnych poziomów wytwarzania energii, zmniejszyć uszkodzenia oksydacyjne i poprawić czynność serca. Wszystko to może pomóc w leczeniu niewydolności serca (8).

PODSUMOWANIE: CoQ10 wydaje się pomagać w leczeniu niewydolności serca, poprawiając czynność serca, zwiększając produkcję ATP i ograniczając uszkodzenia oksydacyjne.

 

 

2. Może pomóc w płodności

 Żeńska płodność maleje wraz z wiekiem z powodu spadku liczby i jakości dostępnych jajeczek.

CoQ10 jest bezpośrednio zaangażowany w proces ich wytwarzania. Wraz z wiekiem produkcja CoQ10 spowalnia, dlatego organizm jest mniej skuteczny w ochronie jajeczek przed uszkodzeniami oksydacyjnymi (13).

Suplementacja CoQ10 wydaje się pomagać, a nawet może odwrócić ten związany z wiekiem spadek jakości i ilości jajeczek.

Podobnie, męskie plemniki są podatne na skutki uszkodzeń oksydacyjnych, co może skutkować zmniejszoną liczbą plemników, słabą jakością nasienia i niepłodnością (14,15).

Kilka badań wykazało, że suplementacja CoQ10 może poprawić jakość nasienia, jego aktywność i koncentrację poprzez zwiększenie ochrony antyoksydacyjnej (15,16).

PODSUMOWANIE: Właściwości antyoksydacyjne CoQ10 mogą pomóc w poprawie jakości nasienia i zmniejszyć spadek liczby i jakości jaj u kobiet.

 

 

3. Może pomóc zachować młodość skóry

Twoja skóra jest największym organem w twoim ciele i jest bardzo narażona na szkodliwe czynniki, które przyczyniają się do starzenia.

Te czynniki mogą być wewnętrzne lub zewnętrzne. Niektóre wewnętrzne czynniki uszkadzające obejmują uszkodzenie komórek i nierównowagę hormonalną. Czynniki zewnętrzne obejmują czynniki środowiskowe, takie jak promienie UV (17).

Szkodliwe pierwiastki mogą prowadzić do zmniejszenia wilgotności skóry i ochrony przed agresorami środowiska, a także do ścieńczenia warstw skóry (17, 18).

Stosowanie CoQ10 bezpośrednio na skórze może zmniejszyć szkody powodowane przez czynniki wewnętrzne i zewnętrzne poprzez zwiększenie produkcji energii w komórkach skóry i promowanie ochrony antyoksydacyjnej (19).

CoQ10 stosowany bezpośrednio na skórę zmniejsza uszkodzenia oksydacyjne spowodowane promieniami UV, a nawet zmniejsza głębokość zmarszczek (20).

Osoby z niskim poziomem koenzymu Q10 wydają się być bardziej podatne na rozwój raka skóry (21).

PODSUMOWANIE: Po nałożeniu bezpośrednio na skórę, CoQ10 może zmniejszyć uszkodzenie spowodowane słońcem i zwiększyć ochronę antyoksydacyjną. Uzupełnienie CoQ10 może również pomóc zmniejszyć ryzyko raka skóry.

 

 

4. To może zmniejszyć bóle głowy

Nieprawidłowa funkcja mitochondriów może prowadzić do zwiększonego wychwytu wapnia przez komórki, nadmiernej produkcji wolnych rodników i zmniejszonej ochrony antyoksydacyjnej. Może to skutkować niską energią w komórkach mózgowych, a nawet migrenami (22).

CoQ10 żyjący głównie w mitochondriach komórek poprawia funkcje mitochondrialne i pomaga zmniejszyć stan zapalny, który może wystąpić podczas migreny (23). U wszystkich pacjentów z bólami migrenowymi stwierdzono niedobór CoQ10.

Suplementowanie jest było trzy razy bardziej skuteczne w zmniejszaniu liczby migreny (24).

Jedno z badań przeprowadzone na 1550 osobach wykazało, że osoby z niskim CoQ10 doświadczyły mniej lub bardziej poważnych chorób głowy.(25).

Co więcej, wydaje się, że CoQ10 pomaga nie tylko w leczeniu migreny, ale może również im zapobiegać (26).

PODSUMOWANIE: Uzupełnienie CoQ10 wydaje się pomagać w zapobieganiu i leczeniu migreny, ponieważ usprawnia funkcje mitochondrialne i zmniejsza stan zapalny.

 

 

5. może pomóc w ćwiczeniach fizycznych i wysiłku wysiłku

Stres oksydacyjny może wpływać na czynność mięśni, a tym samym na sprawność wysiłkową (27).

Podobnie, nieprawidłowe funkcje mitochondrialne mogą zmniejszać energię mięśni, co utrudnia mocne skurczanie się mięśni i podtrzymywanie ich wysiłku (28,29).

CoQ10 może pomóc w osiągnięciu wydajności poprzez zmniejszenie stresu oksydacyjnego w komórkach i poprawę funkcji mitochondrialnych (30).

W rzeczywistości w jednym z badań sprawdzano wpływ CoQ10 na aktywność fizyczną. Osoby uzupełniające 1200 mg CoQ10 na dzień przez 60 dni wykazywały zmniejszony stres oksydacyjny (31).

Co więcej, uzupełnianie CoQ10 może pomóc zwiększyć moc podczas ćwiczeń i zmniejszyć zmęczenie, co może poprawić wyniki ćwiczeń (32,33,34).

 PODSUMOWANIE: NA wydajność ćwiczeń może wpływać stres oksydacyjny i dysfunkcja mitochondrialna. CoQ10 może pomóc w zmniejszeniu uszkodzeń oksydacyjnych, zwiększeniu wydolności wysiłkowej i zmniejszeniu zmęczenia.

 

 

6. To może pomóc w cukrzycy

Stres oksydacyjny może indukować uszkodzenie komórek. Może to prowadzić do chorób metabolicznych, takich jak cukrzyca (35).

Nieprawidłowa funkcja mitochondriów została również powiązana z opornością na insulinę ( 35).

Wykazano, że CoQ10 poprawia wrażliwość na insulinę i reguluje poziom cukru we krwi (36).

Suplementacja CoQ10 może również pomóc u osób z cukrzycą zwiększyć stężenie CoQ10 we krwi nawet trzykrotnie,. Osoby te zazwyczaj wykazują poziom tego związku (37,38).

Ponadto w jednym badań pacjenci z cukrzycą typu 2  byli suplementowani CoQ10 przez 12 tygodni. Zmniejszyło to znacząco poziom cukru we krwi na czczo i stężenie hemoglobiny A1C (39).

Wreszcie, CoQ10 może pomóc w zapobieganiu cukrzycy, stymulując rozkład tłuszczów i zmniejszając gromadzenie się komórek tłuszczowych, które mogą prowadzić do otyłości lub cukrzycy typu 2 (40).

 PODSUMOWANIE: Uzupełnienie CoQ10 może pomóc zwiększyć wrażliwość na insulinę i poprawić poziom cukru we krwi.

 

 

7. Może odegrać rolę w zapobieganiu rakowi

Stres oksydacyjny powoduje uszkodzenie komórek i wpływa na ich funkcję (41).

Jeśli twoje ciało nie jest w stanie skutecznie walczyć z uszkodzeniami oksydacyjnymi, struktura twoich komórek może ulec uszkodzeniu, prawdopodobnie zwiększając ryzyko raka (41,42).

CoQ10 może chronić komórki przed stresem oksydacyjnym i promować produkcję energii komórkowej, promując ich zdrowie i przeżycie (42,43).

Co ciekawe, wykazano, że pacjenci z nowotworem mają niższy poziom koenzymu Q10.

Niski poziom koenzymu Q10 wiązał się z podwyższeniem ryzyka zachorowania na raka o maksymalnie 53,3% i wskazywał na złe rokowania w przypadku różnych typów raka (43,44,45).

Co więcej, jedno z badań sugerowało również, że suplementacja CoQ10 może pomóc zmniejszyć ryzyko nawrotu raka (46).

 PODSUMOWANIE: CoQ10 odgrywa kluczową rolę w ochronie komórek DNA i przeżywalności komórek, które są silnie związane z zapobieganiem i nawrotem raka.

 

 

8. To jest dobre dla mózgu

Mitochondria są głównymi generatorami energii komórek mózgowych.

Funkcja mitochondrialna wykazuje tendencję do zmniejszania się wraz z wiekiem. Całkowita dysfunkcja mitochondriów może prowadzić do śmierci komórek mózgu i chorób takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona (47).

Niestety, mózg jest bardzo podatny na uszkodzenia oksydacyjne ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych i wysokie zapotrzebowanie na tlen.

Te uszkodzenia oksydacyjne zwiększają produkcję szkodliwych związków, które mogą wpływać na pamięć, funkcje poznawcze i funkcje fizyczne (48,49).

CoQ10 może redukować te szkodliwe związki, prawdopodobnie spowalniając rozwój choroby Alzheimera i Parkinsona (50, 51).

 PODSUMOWANIE: CoQ10 chroni komórki mózgowe przed uszkodzeniami oksydacyjnymi i zmniejsza działanie szkodliwych związków, które mogą prowadzić do chorób mózgu.

 

 

9. CoQ10 może chronić płuca

Ze wszystkich narządów płuca mają największy kontakt z tlenem. To czyni je bardzo podatnymi na uszkodzenia oksydacyjne.

Zwiększone uszkodzenia oksydacyjne w płucach i słaba ochrona antyoksydacyjna, w tym niski poziom koenzymu Q10, mogą powodować choroby płuc, takie jak astma i przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) (52).

Ponadto wykazano, że ludzie cierpiący na te schorzenia mają niższy poziom CoQ10 (53,54).

Badanie wykazało, że suplementacja CoQ10 zmniejszała stan zapalny u osób cierpiących na astmę, a także ich zapotrzebowanie na leki steroidowe do leczenia (55).

Inne badanie wykazało poprawę wyników wysiłkowych u osób cierpiących na POChP. Obserwowano to przez lepsze utlenowanie tkanek i stanilność akcji serca po uzupełnieniu CoQ10 (56).

 PODSUMOWANIE: CoQ10 może zmniejszać uszkodzenia oksydacyjne i stany zapalne, które powodują choroby płuc.

 konezym_q10_najlepszesuplementy24pl_1.png

Dawkowanie i działania niepożądane

CoQ10 występuje w dwóch różnych postaciach - ubichinolu i ubichinonu.

Ubichinol stanowi 90% CoQ10 we krwi i jest najbardziej przyswajalną postacią. Dlatego zaleca się wybór suplementów zawierających formę ubichinolu (57,58).

Standardowa dawka CoQ10 wynosi od 90 mg do 200 mg na dzień. Dawki do 500 mg wydają się dobrze tolerowane, a w kilku badaniach stosowano nawet większe dawki bez żadnych poważnych działań niepożądanych (59), (60), (61).

Ponieważ CoQ10 jest związkiem rozpuszczalnym w tłuszczach, jego wchłanianie jest powolne i ograniczone. Jednak przyjmowanie suplementów CoQ10 z jedzeniem może pomóc twojemu organizmowi wchłonąć go nawet trzykrotnie szybciej niż zażywanie go bez jedzenia (2, 62).

Ponadto, niektóre produkty oferują solubilizowaną postać CoQ10 lub kombinację CoQ10 i olejów, aby poprawić jej wchłanianie (63,64,65).

Twoje ciało nie przechowuje CoQ10. Dlatego zaleca się jego stosowanie musi być wystarczająco długie, aby zobaczyć jego zalety (58,66).

Uczestnicy niektórych badań nie wykazali większych skutków ubocznych przyjmując dzienne dawki 1200 mg przez 16 miesięcy (51).

Jednakże, jeśli pojawią się efekty uboczne, zaleca się podzielenie dziennej dawki na dwie do trzech mniejszych dawek.

PODSUMOWANIE: Ponieważ CoQ10 jest rozpuszczalny w tłuszczach, zaleca się przyjmowanie go z jedzeniem lub stosowanie produktów łączących go z olejami w celu poprawy wchłaniania. Suplementacja CoQ10 wydaje się być dobrze tolerowana przez osoby i ma niską toksyczność.

 

 

Źródła żywności CoQ10

Chociaż należy spożywać CoQ10 jako suplement, gdy mamy objawy jego niedoboru, to na co dzień można ga znaleźć w niektórych produktach spożywczych.

Wydaje się, że CoQ10 jest wchłaniany na podobnym poziomie zarówno z żywności jak i suplementów diety.(67).

Następujące produkty spożywcze zawierają CoQ10:

  • serce, wątroba i nerki
  • wieprzowina, wołowina i kurczak
  • Tłuste ryby: pstrąg, śledź, makrela i sardynka
  • Warzywa: szpinak, kalafior i brokuły
  • Owoce: Pomarańcze i truskawki
  • Rośliny strączkowe: soja, soczewica i orzeszki ziemne
  • Orzechy i nasiona: nasiona sezamu i pistacje
  • Oleje: olej sojowy i rzepakowy

 PODSUMOWANIE: CoQ10 znajduje się w niektórych produktach spożywczych, zwłaszcza w organach mięsnych. Wydaje się również, że jest równie dobrze wchłaniany przez żywność, jak przez suplementy.

 

Bogusław Bienias

Specjalista Medycyny Żywienia i Medycyny Profilaktycznej

 

 

Produkty, którymi możesz być zainteresowany

Źródła naukowe do artykułu:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24389208
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25126052
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23065343
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25126048
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8241707
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24483238
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21966175/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26512330
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27012265
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26199309
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25282031
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8241697
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26111777
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24578993
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23912751
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28066832
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24527317/
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25906193
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26648450
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10416055
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16443053
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24331360
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21586650
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15728298
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17355497
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27670440
  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11375753
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23182644
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17492503
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21681167/
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20886510/
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19644406/
  33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18272335/
  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18318910/
  35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28811612
  36. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24586567
  37. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19530339
  38. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10416046
  39. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26413493
  40. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25791371
  41. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24969860
  42. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22126471
  43. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21467235/
  44. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9177262/
  45. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21297042
  46. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17505263
  47. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9974149
  48. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20673763
  49. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20702843
  50. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18560133
  51. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12374491
  52. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16289557
  53. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21080098
  54. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12169177
  55. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16873952
  56. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8241703
  57. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27064932
  58. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27128225
  59. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19096117
  60. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16431002
  61. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17287847
  62. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16551570
  63. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17482886
  64. https://link.springer.com/article/10.1007/s40005-013-0101-4
  65. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19446761
  66. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19096118
  67. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531797000596?via%3Dihub